Home Lifestyle Wywiad z Marcinem Wnukiem

Wywiad z Marcinem Wnukiem

Czwarta edycja konkursu Polish Aquascaping Contest odbędzie się w internecie, a do rywalizacji staną aquascaperzy z całej Polski. O przygotowaniach, nowych zasadach i możliwościach opowiada Marcin Wnuk – jeden z pomysłodawców i organizatorów wydarzania.

Za nami trzy edycje najważniejszego konkursu aquascapingowego w Polsce – w Łodzi, Wrocławiu i Byd­goszczy. Jak z perspektywy czasu oceniasz poziom prac kon­kursowych?

Bardzo mi miło, że konkurs Polish Aquascaping Contest (PAC) jest uważany za jedno z najważniejszych wydarzeń akwarys­tycznych w Polsce. Od samego początku stawialiśmy nacisk, by prezentowane przez uczestników prace były jak najbardziej dojrzałe, czyli takie, które mają już kilka miesięcy. Wte­dy można zobaczyć ich prawdziwe piękno. Poziom był bardzo wysoki nawet wśród debiutantów, którzy – jak się okazuje – mogą nawiązać walkę z czołowymi polskimi aquascaperami. Z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że konkursowe prace nie odbiegają niczym od wysokiego światowego poziomu.

Reklama
PAC 2019 Bydgoszcz – miejsce II Piotr Dymowski

Czy któraś z zaprezentowanych aranżacji mogłaby zawalczyć o wysokie miejsce w International Aquatic Plants Layout Contest (IAPLC), najważniejszych zawodach aqua­scapingowych na świecie? Jeśli tak, to która?

Tak, jak najbardziej – topowe prace PAC mogą z powodze­niem rywalizować w tak prestiżowych konkursach jak IAPLC. Jednak charakter IAPLC jest nieco inny i tam przede wszystkim liczy się zdjęcie. Akwaria na PAC do tej pory były przygoto­wywane przez uczestników do oglądania na żywo. Mają wiele ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych, które na zdjęciu mogą się nie prezentować tak jak na żywo. Ponadto wybrany przez nas rozmiar zbiornika nie bardzo wpisuje się w trendy IAPLC. Dla nas najważniejsze było to, by uczestnicy mogli w stosun­kowo łatwy sposób przewieźć akwarium na miejsce konkursu. W IAPLC większe akwaria mają większe szanse na zajęcie do­brego miejsca w rankingu.

W tym roku powinna odbyć się IV edycja Polish Aquascaping Contest. Ze względu na pandemię koronawi­rusa podjąłeś decyzję o przeniesieniu konkursu do internetu. Jak będzie wyglądała rywalizacja uczestników?

Z jednej strony trochę szkoda, bo podczas konkursu spotykaliśmy się w fantastycznym gronie osób skupio­nych wokół polskiej sceny aquascapingowej, a rywalizacji towarzyszyła wspaniała atmosfera. Sytuacja niestety zmusiła nas do zmiany planów. By nie sprawić zawodu osobom, które już od jakiegoś czasu szykowały akwaria na konkurs, zmieniliśmy formułę na konkurs internetowy.

PAC 2019 Bydgoszcz – miejsce II Konrad Szumilas

Do tej pory w konkursie brali udział tylko najlepsi aquascaperzy w Polsce. Czy teraz też tak będzie? W jakich kategoriach wystartują uczestniczy tej edycji?

Zaistniała sytuacja dała nam nowe możliwości. Stworzyliśmy trzy kategorie Nano, Classic i Extra. W kate­gorii Classic wystartują zawodnicy z akwariami o wymiarach 60 × 30 × 36 cm lub 60 × 30 × 35 cm, są to rozmiary znane z trzech poprzednich edycji. W nowych kategoriach rywalizują akwaria, których długość ma więcej lub mniej niż 60 cm. Każdy może zgłosić jedną pracę w każdej z kategorii.

Wiele osób się ucieszyło, że konkurs jest otwarty dla wszyst­kich chętnych. We wcześniejszych edycjach brali udział tylko zaproszeni uczestnicy.

W jaki sposób uczestnicy mogę zgłaszać chęć udziału w konkursie?

Na stronie www.aquascapingcontest.pl znajdują się wszyst­kie informacje o konkursie, a także formularz zgłoszeniowy. Czasu jest jeszcze sporo, zanim ktoś pochopnie zgłosi akwarium do konkursu, może nad nim jeszcze popracować i wykonać konkursową fotkę.

Internetowa wersja konkursu to szansa na zaproszenie uczestników z zagranicy, czy do nich też zostanie skierowane zaproszenie do udziału w rywalizacji?

Nie. Konkurs jest organizowany dla uczestników z Polski. Wynika to z tego, że zależy nam na tym, żeby to właśnie Polacy podnosili swoje umiejętności. Chcemy też, żeby nag­rody trafiały do Polaków, co ma im pomagać w rozwijaniu akwarystycznych zainteresowań. Istnieje wiele konkursów, w których można rywalizować w międzynarodowym gronie, więc tam zostawiamy pole do popisu dla innych nacji.

Ile czasu będą mieli uczestnicy na przygotowanie akwarium konkursowego?

Zgodnie z regulaminem termin nadsyłania zgłoszeń upływa 17 września 2020 roku. Jeśli ktoś jeszcze nie ma założonego akwarium, to właściwie jest ostatni moment na start zbiornika. Spodziewamy się także wielu zgłoszeń zbiorników już funkcjonujących, więc tu trzeba wybrać tylko moment na zrobienie najlepszej konkursowej fotki.

Czy aranżację będą oceniali tylko eksperci w dzied­zinie aquascapingu? Czy każdy będzie mógł stać się sędzią i oddać swój głos w internetowym głosowaniu?

Sam konkurs będzie oceniać trzech profesjonalistów. Niewykluczone, że zorganizujemy jakiś internetowy plebiscyt, w którym widzowie będą mogli wybrać najlepsze według nich akwarium, ale żadna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.

Kto z uczestników poprzednich edycji konkursu PAC potwierdził swój udział?

Oficjalnie dowiemy się, jak napłyną zgłoszenia, ale nieoficjalnie wiem, że akwaria kilku osób są w zaawansowanej fazie.

Jakie nagrody czekają na zwycięzców tegorocznej rywalizacji?

W tym roku dzięki naszym partnerom mamy bardzo dużo nagród rzeczowych. Dodatkowo w kategorii Classic będą wyg­rane finansowe. Lista nagród wciąż się powiększa i staramy się na bieżąco ją aktualizować. Informacje na ten temat znajdują się na stronie konkursu.

Przy organizacji takiego przedsięwzięcia bardzo ważni są sponsorzy. Jakie firmy w tym roku będą patronować najbardziej prestiżowemu konkursowi aquascapingowemu?

To prawda, sami nie jesteśmy w stanie zapewnić odpowied­nich nagród i tu z pomocą przychodzą nam nasi partnerzy. Cieszy nas fakt, że niektórzy z nich wspierają nas po raz kolejny, a niektórzy są z nami od samego początku. Mam również nadzieję, że nowi pozostaną z nami na dłużej. Postaram się nikogo nie pominąć. W tym roku sponsorują nas takie marki i firmy jak: Aquaforest, Zoolek, Oase, Prodibio, ADA Poland, SkyLight, peHa:68, McTen.pl, DarkSoil, Flipper, Seachem Polska, Vitalis, Ferka, Tantora. Jak widzicie, lista jest dość długa. Brakuje nam jednak mocniejszego wsparcia, które pozwoliłoby nam bardziej rozwinąć skrzydła.

Czy jest jeszcze szansa, by do tego znamienitego grona dołączyli inni sponsorzy?

Oczywiście. Sprawa nadal jest otwarta. Jeśli są firmy, które chciałyby dołączyć do grona naszych partnerów, to czekamy na kontakt.

I to już ostatnie pytanie: kiedy poznany najlepszego aquascapera IV edycji konkursu PAC?

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to zwycięzcę pozna­my pod koniec września.

Dziękuję Ci bardzo za rozmowę i trzymam kciuki za znalezienie strategicznego partnera.

Dziękuję.

Magazyn PETS STYLE objął patronatem Polisch Aquascaping Contest.

Jedna z ostatnich realizacji peHa:68

Przeczytaj inne artykuły w letnim numerze Pets Style

Przeczytaj również

Zostaw komentarz

*Korzystając z tego formularza zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych przez tę stronę internetową.