fbpx

IAPLC – The International Aquatic Plants Layout Contest – WYNIKI

przez Pets Style
0 Komentarz

Adam Paszczela zajął 21 miejsce w 20 edycji The International Aquatic Plants Layout Contest. To najlepszy wynik wśród polskich aquascaperów startujących w tej edycji. Serdecznie gratulujemy Adamowi i wszystkim zawodnikom biorącym udział w konkursie.

IAPLC to międzynarodowy konkurs na aranżację podwodnego pejzażu w akwarystyce słodkowodnej. Konkurs uznawany jest za najważniejsze i najbardziej prestiżowe wydarzenie w świecie aquascapingu, a zakwalifikowanie się do Top27 to ogromny sukces.

Organizatorem konkursu jest firma Aqua Design Amano (ADA), której założycielem był Takashi Amano – prekursor i ojciec akwarystyki w stylu naturalnym. Pierwsza edycja odbyła się w 2001 roku. Do rywalizacji stanęło 557 zawodników z 19 krajów. Z każdym rokiem konkurs zyskiwał coraz większą popularność, a liczba aquascaperów rosła. W 2012 roku ponad dwa tysiące osób z ponad 60 państw zgłosiło prace konkursowe. Ten trend utrzymuje się do dziś. Zawodnicy biorą udział w konkursie, by dzielić się swoim hobby z akwarystami z całego świata, doskonalić umiejętności układania roślin wodnych, a także poszerzać swoją wiedzę, a przede wszystkim czerpać z tego radości i przyjemności.

Udział w konkursie

Każdy zawodnik aranżuje tylko jedno akwarium w stylu naturalnym. W momencie najlepszej kondycji zbiornika wykonuje jego zdjęcie. Zawodnik fotografuje akwarium od przodu, tak by obejmowało całość kompozycji. Kompozycja powinna charakteryzować się oryginalnym stylem i być wykonana z największą starannością. Uczestnik nie może zaprezentować swojego zbiornika w innym konkursie aż do ogłoszenia wyników przez organizatorów IAPLC. Zawodnik nie można też dwa razy zgłosić tej samej pracy.

Sędziowie

Członkowie kapituły konkursowej IAPLC są wybierani z różnych części świata, tak by ocena kompozycji była uczciwa i bezstronna. Co ciekawe, sędziami nie są tylko profesjonalni aquascaperzy, ale także ci, którzy mają doświadczenie i sukcesy w dziedzinie roślin wodnych. Do sędziowania zapraszani są także naukowcy ze środowisk akademickich i redaktorzy czasopism, aby uniknąć wpływu indywidualnych upodobań na wynik tego najważniejszego konkursu. Pozwala to również na ocenę prac z różnych punktów widzenia.

Philippe Chevoleau to jeden z sędziów. Jest redaktorem naczelnym francuskiego magazynu „AQUAmag” podejmującego tematykę akwarystki oraz magazynu „Bassins de Jardin” zgłębiającego dziedzinę oczek wodnych. Tak komentuje tegoroczny konkurs IAPLC 2020:

Bycie częścią kapituły IAPLC, jest wielkim zaszczytem. Każdego roku towarzyszą nam te same silne uczucia związane z odkrywaniem i ocenianiem pięknych aranżacji, które kształtują świat aquascapingu. Jest to też kontynuacja pracy i wizji Takashiego Amano, który zawsze kreował projekty akwarystyczne jako świadectwo piękna Natury. To nie tylko sztuka, to również sposób, by na całym świecie poruszyć ludzi fragmentem Natury zamkniętym w pięknym, bez względu na jego wielkość, akwarium […].

Kolejny sędzia to Siergiej M. Kochetov. Był redaktorem naczelnym rosyjskiego magazynu o akwarium „Аквариум”. Jako ichtiolog uczestniczył w wielu badaniach terenowych środowiska słodkowodnego w całej Rosji, w tym nad jeziorem Bajkał.

Konkurs IAPLC świętuje 20. jubileusz. Był i pozostanie wyjątkowym wydarzeniem w rozwoju światowej akwarystyki. W tym czasie pojawiła się nowa generacja miłośników akwariów, a piękno, umiejętności i wyrafinowanie akwarystycznego designu wciąż wzrasta i rozwija się. Jestem zaszczyconym byciem członkiem kapituły IAPLC od wielu lat, każdego roku spodziewam się, że będę mógł obserwować nowe horyzonty w wyrażaniu pomysłów przez entuzjastów aquascapigu. Akwaryści całego świata oczekują na nowe projekty realizowane w koncepcji natury w akwarium Takashiego Amano.

Siergiej M. Kochetov

Nagrody

Zdobywca pierwszego miejsca, tak zwanego Grand Prize, otrzymuje 1 000 000 JPY, laureat drugiego miejsca, czyli Gold Prize, dostaje 300 000 JPY, zdobywcy Silver Prize, które są przyznawane za miejsca trzecie i czwarte, otrzymują po 100 000 JPY, natomiast za miejsca piąte, szóste i siódme, czyli Bronze Prize, otrzymują po 50 000 JPY. Laureaci kolejnych 20 miejsc otrzymują tytuły nazywane Honour Prize i nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 JPY. Wszystkie wymienione miejsca zaliczają się do Top27. Zawodnicy, którzy zajęli miejsca w pierwszej setce, otrzymują specjalne certyfikaty i zaliczają się do Winning Works.

W 2014 roku organizatorzy zmienili kryteria oceny w trakcie trwania konkursu. Coraz częściej wygrywały akwaria, w których wnętrzu odtwarzane były krajobrazy spotykane w różnych zakątkach świata. Mając na uwadze, że jest to przede wszystkim konkurs akwarystyczny, przed opublikowaniem wyników ogłoszono nowe zasady punktacji, które bardziej niż wcześniej kładą nacisk na tworzenie aranżacji przypominających to, co można zobaczyć pod wodą w naturze.

Punktacja obejmuje:

  1. odtworzenie naturalnego środowiska ryb (maks. 50 pkt),
  2. możliwość utrzymania aranżacji przez długi czas (maks. 10 pkt),
  3. umiejętności techniczne uczestnika (maks. 10 pkt),
  4. oryginalność i odbiór pracy (maks. 10 pkt),
  5. przedstawienie naturalnej atmosfery layoutu (maks. 10 pkt),
  6. ogólną ocenę całej kompozycji i roślin (maks. 10 pkt).

Zakładanie akwarium – Iwagumi by Adam Paszczela – Sadzenie roślin

SUKCESY POLAKÓW 2014–2020

IAPLC 2020

21 – Adam Paszczela

54 – Michał Adamek

93 – Łukasz Ciszkowski

102 – Piotr Topolski

IAPLC 2019

13 – Adam Paszczela

84 – Paweł Mielniczek

171 – Marcin Zając

198 – Tomasz Matysiak

IAPLC 2018

61 – Marcin Zając

164 – Michał Jaskowiak

167 – Grzegorz Grzegorowski

IAPLC 2017

72 – Andrzej Nowak

100 – Maciej Musiał

171 – Grzegorz Grzegorowski

181 – Marcin Zając

IAPLC 2016

67 – Marcin Zając

114 – Michał Jaskowiak

132 – Mikołaj Weterle

184 – Marcin Bielak

IAPLC 2015

248 – Piotr Balcer

291 – Marcin Wnuk

296 – Adam Paszczela

IAPLC 2014

45 – Piotr Dymowski

110 – Adam Paszczela

125 – Paweł Iglewski

141 – Marcin Nowak

Źródło: http://en.iaplc.com/; https://peha68.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz